|
|
|
|
|
ABC ładowania akumulatorów
|
|
|
|
Ładowanie akumulatora bezpośrednio w
instalacji samochodu
Coraz więcej odbiorników energii elektrycznej jest przeznaczonych w
samochodach do zapewnienia
bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Bardzo czułe na zakłócenia elementy samochodu, jak poduszki powietrzne,
urządzenia sterujące pracą silnika, alternator, telefon samochodowy,
odtwarzacz płyt kompaktowych i inne urządzenia, muszą być szczególnie
chronione przed przepięciami występującymi podczas ładowania
akumulatora. Dotychczas akumulator musiał być odłączany od instalacji
samochodu. Prostowniki elektroniczne firmy Bosch umożliwiają ładowanie
akumulatora bezpośrednio w pojeździe, bez ujemnego oddziaływania na
elektronikę samochodu.
Oznacza to znaczne zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu obsługi,
ponieważ:
• staje się zbędne uciążliwe wymontowywanie akumulatora lub
zdejmowanie jego zacisków,
• pozostaje dostępna pamięć danych w radioodbiorniku, urządzeniu
sterującym praca silnika, telefonie, komputerze pokładowym itp.,
• są chronione odbiorniki energii elektrycznej (poduszki powietrzne,
urządzenie sterujące pracą silnika itp.),
• jest wykluczone popełnienie błędu w obsłudze,
• jest niemożliwe gazowanie akumulatora podczas ładowania ciągłego,
• akumulatory mogą być ładowane przy podłączonych odbiornikach
(tzw. praca buforowa),
• są zapewnione krótkie czasy ładowania dzięki dużym rezerwom mocy
i charakterystykom IU/IWU.
Praca ciągła
Akumulator pozostaje podłączony do prostownika przez długi czas ładowania,
np. podładowywanie akumulatorów przyczep kempingowych lub motocykli w
okresie zimowym.
Napięcie gazowania
Granica napięcia gazowania dla akumulatorów wynosi około 14,4 V. Jeżeli
podczas ładowania napięcie to zostanie przekroczone, akumulator zaczyna
wyraźnie gazować. Prowadzi to do odparowania elektrolitu w akumulatorze
i niebezpieczeństwa powstania gazu wybuchowego. Aby uniknąć powstawania
tego procesu, napięcia ładowania w prostowniku musza być ograniczone do
14,4 V (2,4 V/celę) dla akumulatorów standardowych i 13,8 V (2,3 V/celę)
dla akumulatorów bezobsługowych.
Ochrona przed zmianą polaryzacji
Dzięki ochronie przed zmianą polaryzacji proces ładowania może rozpocząć
się tylko wtedy, gdy zaciski prostownika są podłączone do prawidłowych
biegunów akumulatora.
Praca buforowa
Podczas pracy buforowej prostownik i odbiorniki elektryczne są podłączone
jednocześnie do akumulatora. Oznacza to, że w czasie ładowania
odbiorniki pobierają energię z akumulatora. Układ elektroniczny
prostownika chroni akumulator przed przeładowaniem.
Pomoc w rozruchu
Funkcja ta umożliwia wspomaganie akumulatora podczas rozruchu silnika.
Chwilowo zwiększona moc
prostownika pozwala otrzymać wymagany wysoki prąd rozruchu. Uwaga:
Wspomaganie rozruchu silnika przez prostownik jest możliwe tylko w tych
samochodach, których producenci nie zastrzegli takiej możliwości w
instrukcji obsługi.
Ładowanie szybkie
Akumulator jest ładowany w początkowej fazie wysokim prądem. Po osiągnięciu
napięcia gazowania
(2,4 V/celę) prostownik musi być wyłączany lub przełączany na ładowanie
niskim prądem.
Podtrzymanie napięcia w LW 30 E
Funkcja podtrzymania napięcia pozwala podczas zmiany akumulatora
zabezpieczyć dane w pamięci
radioodbiornika, telefonu i innych urządzeniach. Wydatek prądowy jest
przy tym ograniczany
(do ok. 2 A).
Ładowanie akumulatorów głęboko rozładowanych
Akumulatory z napięciem w poszczególnych celach mniejszym niż 1 V określa
się jako głęboko rozładowane. Jeżeli nie zostaną natychmiast doładowane,
to z czasem ulegną uszkodzeniu.
|
|
|